30 aprilie 2013 - Seminar - dezbatere pe teme de interes privind problemele mediului romanesc de afaceri

Pornind de la necesitatea informarii constante a  firmelor prahovene cu privire la tematici concrete, de interes pentru desfasurarea activitatii economice a acestora, Camera de Comert si Industrie Prahova a organizat in colaborare cu Prefectura Judetului Prahova si cu Consiliul Judetean Prahova un seminar-dezbatere adresat reprezentantilor mediului de afaceri.

Evenimentul s-a desfasurat in 30 aprilie 2013, la sala „Europa” de la sediul CCI Prahova si s-a bucurat de o reprezentare la inalt nivel a oficialitatilor administratiei  publice centrale si locale, dar si a mediului de afaceri prahovean.

Au onorat cu prezenta acest seminar, pentru a raspunde problemelor ridicate de reprezentantii firmelor, Dna. Anca Laura Ionescu, Secretar de Stat in Ministerul Economiei, Dl. Senator Radu Oprea, Dl. Deputat Virgil Guran, Dl. Deputat Paul Dumbraveanu, Dl. Mircea Cosma, Presedintele Consiliului Judetean Prahova, Dl. Marius Gabriel Sersea, Prefectul Judetului Prahova, Dl. Sebastian Danielescu, Vicepresedintele Consiliului Judetean Prahova, Dl. Raul  Petrescu, Viceprimarul Municipiului Ploiesti.

La eveniment au participat, de asemenea, in numar important, reprezentantii institutiilor deconcentrate ale Judetului Prahova: Directia Judeteana de Finante, Directia de Statistica, Inspectoratul Judetean de Politie, Oficiul Registrului Comertului Prahova, Casa Judeteana de Pensii, Directia Silvica Prahova, Gruparea de Jandarmi Mobila "Matei Basarab", Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Serban Cantacuzino", Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Prahova, Oficiul Judetean de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, Oficiul Teritorial pentru IMM-uri, Structura Teritoriala pentru Probleme Speciale Prahova, Directia Agricola Prahova, Inspectoratul Teritorial de Munca, Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, CECCAR, Directia Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Prahova; Directia Regionala de Metrologie, Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Ministerul Mediului si Padurilor, APIA, Directia Judeteana de Protectia Plantelor si de intretinere a Dumurilor Judetene Prahova.

Mediul bancar au fost reprezentat prin: Banca Nationala a Romaniei – Sucursala Prahova, CEC Bank, Unicredit Tiriac Bank, Leumi Bank, Banca Transilvania, Banca Italo-Romena, BancPost.

Presa locala, regionala si nationala a apreciat in mod deosebit evenimentul, fiind prezenti Antena 1, Prahova TV, Radio Prahova, Radio SOS, Radio Romania Actualitati, Telegrama de Prahova, Prahova Business, Agentia de Presa “Asii Romani”.

Mediul de afaceri prahovean a fost reprezentat in cadrul evenimentului de un numar de 52 firme din partea carora au participat 65 invitati – presedinti, administratori, directori generali.

Firmele au reprezentat toate domeniile de activitate prezente in spectrul economic prahovean, firme cu capital romanesc, mixt, sau integral strain, companii de toate marimile.

In total, acest eveniment de amploare s-a bucurat de interesul a circa 110 partcipanti, la care s-au adaugat personalitatile oficiale, prezente in prezidiul evenimentului.

Rolul si misiunea acestui seminar – dezbatere, organizat impreuna cu cele doua institutii ale administratiei publice judetene,  dar si cu concursul pretios al celorlalti parteneri prezenti, a fost acela de a reuni intr-un cadru profesionist cei mai importanti factori implicati in activitatea economica a judetului, pentru a evidentia problemele cu care se confrunta firmele prahovene.

Gazda si moderatorul acestui eveniment a fost Dl. Aurelian Gogulescu, Presedintele Camerei de Comert si Industrie Prahova, care in cuvantul sau de bun-venit a salutat importanta si  numeroasa asistenta, a prezentat programul actiunii si a evidentiat rolul unor astfel de dialoguri pe care CCI Prahova le-a organizat si cu alte prilejuri si care se constituie de fiecare data in excelente ocazii de informare pentru ambele parti: autoritati implicate in activitatea economica si reprezentantii firmelor.  

In continuare, au lut cuvantul la microfon oficialitatile prezente care au punctat aspecte de interes, multe dintre ale cu caracter de noutate pentru cei prezenti in sala.

IMM-urile trebuie apreciate si sustinute pentru ca ele sunt cele care nu parasesc tara, asa cum pot face si fac unele din marile companii straine – a precizat Dl. Senator Radu Oprea. O initiativa legislativa  in Senat a acestuia este Legea Parcurilor Industriale, proiect care se afla in prezent in dezbatere publica.

Judetul Prahova este cel mai puternic judet al tarii, din punct de vedere economic, iar Camera de Comert si Industrie Prahova este cea mai activa si mai dinamica organizatie camerala, a apreciat Dl. Deputat Virgil Guran, care provine din mediul de business si care a transmis ca principala preocupare a actualului Guvern este aceea de a reduce cheltuielile nejustificate.

Problema regionalizarii Romaniei, a rolului judetului Prahova odata cu concretizarea acestui proiect, a fost una din temele asupra carora s-a oprit Dl. Presedinte Mircea Cosma, care a prezentat si o serie de proiecte de infrastructura finalizate in judet in ultima perioada, dar si altele aflate in curs de realizare, precum si proiecte din domeniul sanatatii, a activitatii didactice, a parcurilor industriale, a atragerii de noi, importanti investitori straini, in vederea dinamizarii dezvoltarii economice.

Prefectul judetului Prahova, Dl. Marius Gabriel Sersea a insistat asupra programelor de ralansare economica post-criza, cu accent pe stimularea exporturilor de marfuri si servicii romanesti prin identificarea de noi piete externe pentru firmele romanesti si prahovene.

Mesajul cuprins in cuvantul Dnei. Laura Ionescu, Secretar de Stat in Ministerul Economiei, a fost unul deosebit de clar, cu privire la misiunea Guvernului Romaniei care are ca obiectiv dezvoltarea unui mediu de afaceri stabil, solid si predictibil. In acest sens, Ministerul Economiei isi propune pentru 2013 modificarea Legii IMM-urilor, modificarea Legii Parteneriatului Public-Privat, modificarea Legii Insolventei, reducerea fiscalitatii in zona microintreprinderilor, promovarea intensa a programelor de finantare pentru tinerii antreprenori, in vederea unei rate superioare de absorbtie a fondurilor aferenete acestor programe.

Mesajele adresate de reprezentantii autoritatilor prezente la eveniment au fost urmate de o sesiune de intrebari din partea reprezentantilor firmelor, care au primit raspunsuri de la partenerii de dialog din mediul institutional.

Principalele teme care au fost supuse atentiei factorilor de decizie, asa cum au reiesit ele din probelmele ridicate de firme s-au referit la: necesitatea stringenta si urgenta ca Guvernul sa ia masuri de ordin fiscal, de natura sa sprijine mediul de afaceri – o legislatie mai clara, mai transparenta; in domeniul constructiilor si comertului, dar si a serviciilor profesionale, investitorii autohtoni pierd teren in fata investitorilor straini; nevoia de forta de munca calificata, indeosebi in sectoarele industriale – instruirea tinerilor in sectoare in care nu mai exista specialisti, odata cu pensionarea celor existenti; problemele aparute la incasarea TVA-ului; efectele negative produse de o Ordonanta a Ministerului Finantelor care prevede obligativitatea ca intreprinderile mari sa-si plateasca facturile in max. 30 zile; necesitatea rezolvarii prin masuri legale energice a problemei unei conduite de business, defectuoase ilegale si imorale; problema rezolvarii cu greutate a litigiilor comerciale in instanta; necesitatea atenuarii evaziunii fiscale, impulsionarea activitatii reprezentantilor economici ai Romaniei la misiunile diplomatice din strainatate; un raspuns mai rapid al unor institutii deconcentrate in relatia cu mediul de afaceri (ex. problemele cadastrale); recastigarea pozitiei pe unele piete ale lumii, cu produsele industriei romanesti (ex. Iraq); necesitatea accizarii diferentiate a distilatelor din fructe, fata de cele din cereale; necesitatea reglementarii problemei asigurarilor  - trebuie reduse impozitele in acest domeniu; necesitatea adoptarii si aplicarii Legii Raspunderii Ministeriale.

Din discutiile purtate in cadrul sesiunii de intrebari si raspunsuri au reiesit o serie de propuneri interesante avansate de catre reprezentantii firmelor: organizarea de intalniri comune intre Prefectura Judetului Prahova, Consiliul Judetean Prahova si primarii localitatilor prahovene, pentru identificarea se solutii privind rezolvarea problemei fortei de munca; lansarea unui chestionar catre firmele prahovene, referitor la nevoia de forta de munca calificata si specializata;  necesitatea introducerii in noua Constitutie a Romaniei a doua noi legi - o lege metropolitana si o lege referitoare la comunele care nu se pot sustine; stimularea exporturilor prin realizarea unor “parcuri pentru export”, unde firmele prezente in parc sa plateasca impozite diminuate, dar sa asigure o salarizare de un anumit nivel angajatilor; realizarea unei “loterii fiscale”, in vederea atenuarii evaziunii fiscale; necesitatea flexibilizarii de catre BNR a normelor metodologice de aplicare a creditelor; infiintarea unei sucursale a Eximbank in judetul Prahova.

Toate aceste probleme ridicate de catre reprezentantii firmelor, impreuna cu propunerile avansate de acestia vor fi sintetizate intr-un material care va fi remis in cel mai scurt timp factorilor cu decizie, cu implicare in activitatea economica de la nivel central si local.

In incheierea evenimentului, Presedintele Camerei de Comert si Industrie Prahova  a anuntat reeditarea unor astfel de actiuni, care sa provoace de fiecare data un dialog sincer, deschis si  fertil intre firmele prahovene si reprezentantii autoritatilor publice centrale si locale.